.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ترکیب بندی مجلس نهم چگونه خواهد بود ؟

دبیر فراکسیون تازه تاسیس «رهروان ولایت» دیروز در مقاله ای به نکته جالبی اشاره کرد . او خطاب به فراکسیون رهپویان گفت فقط 8 اصلاح طلب نشاندار در مجلس نهم حاضرند . جلالی نشان داده است که بلوف نمی زند زیرا از آخرین اظهارنظر اینچنینی او تنها یک هفته می گذرد و تا این لحظه کسی به « هل من مبارز؟» او پاسخ نداده است .وقتی فراکسیون رهروان ولایت اولین نشست خود را با 173عضو تشکیل داد رقیبان در عدد تشکیک کردند و حتی گفتند ده ها نماینده مجلس هشتم که برای مجلس نهم رای نیاورده اند نیز در جلسه حاضر بوده اند ،‌ دکترجلالی بلافاصله به میدان آمد و گفت حتی اگر یک مصداق را برشمارید همه حرفهایمان را پس می گیریم . او نشان داد به اتکای تحصیل در رشته علوم سیاسی ، تجربه 8 ساله در هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و نمایندگی لاریجانی در کمیته انتخاباتی اصولگرایان (7+8) پختگی هایی دارد که می تواند بلوف ها را بی اثر سازد و ابتکار عمل را به دست گیرد . سخن دیروز او نیز برای تحلیل گران سیاسی جذاب است . او می گوید فقط 8 اصلاح طلب درمجلس نهم خواهیم داشت و این سخن به معنای آن است که عملا فراکسیونی به این نام نخواهیم داشت زیرا جمع 8 نفره در مجلس 290 نفره عملا بی معناست .
1- سیر تطور فراکسیون اصولگرایان در دوره های هفتم تا نهم مجلس قابل توجه است . در مجلس هفتم اگرچه شاهد تحرکات زیر پوستی بودیم اما به هرحال، یک فراکسیون یکپارچه وجود داشت. درمجلس هشتم هرچند نام فراکسیون اصولگرایان را می دیدیم اما این فراکسیون ، عمدتا خصلت کنسرسیومی داشت یعنی مجمع چند تشکل اصولگرایی بود (از جمله فراکسیون انقلاب اسلامی ، شبه فراکسیون مؤتلفه ، شبه فراکسیون رهپویان ، شبه فراکسیون پیروان خط امام و رهبری) که هر کدام از آنها بویژه فراکسیون انقلاب اسلامی هر جا که لازم می دانست مواضع مستقل اتخاذ می کرد . لاریجانی که رئیس اصولگرایان مجلس نیز است بخوبی فهمیده بود سخت گیری های زیاد و اصرار به انضباط فراکسیونی، سبب چند پاره شدن فراکسیون خواهد شد و ترجیح می داد این وضع کجدار و مریز را لااقل تا آخر دوره نگاه دارد تا رقیب سیاسی اصولگرایان نتواند بهره برداری کند .
علت یابی تظاهرات واگرایانه زیر مجموعه های یاد شده هدف این گزارش نیست که آیا شعله ور ساختن آتش منازعات ، از جاه طلبی و سهم خواهی ناشی شده یا معلول کج فهمی و سادگی کنشگران بوده یا کار دیگران (دولتی ها یا اصلاح طلبان یا فتنه گران یا دشمنان خارجی)؟
سیر تحولات رقابت های انتخابات اسفند 90 روند این واگرایی را شدت بخشید . در نبود اصلاح طلبان ، جبهه پایداری اعلام انشعاب کرد و لیست واحد را برنتابید . استدلال او در مقابل کسانی که دعوت به اتحاد می کردند این بود که «اتحاد در مقابل چه کسی ؟ وقتی رقیب نداریم بهتر و منطقی است که در داخل خود به رقابت بپردازیم»
آنگونه که شجاعی کیاسری دیگر عضو هیات موسس فراکسیون رهروان ولایت نیز می گوید بالغ بر یکصدتن از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم به صورت انفرادی وارد مجلس شده اند و نه تنها وامدار هیچیک از جبهه های نشاندار(پایداری یا متحد) نیستند بلکه در حالی به مجلس راه یافته اند که جبهه های رسمی اصول گرایی عملا آنان را غیر خودی(مردود یا ساکت یا فاقد اولویت ) قلمداد و به طور گسترده از رقبای آنان حمایت کرده اند.
ظاهرا اصولگرایان مجلس هشتم که در طلاق عاطفی به سر می بردند امروز ترجیح می دهند رسما طلاق بگیرند تا لااقل رابطه ای محترمانه تر و دوستانه تر داشته باشند . طلاق عاطفی پدیده یا فرایندی است که زوجین اگر چه در کنار یکدیگر زندگی می کنند اما هیچیک از نشانه های رابطه زوجیت بویژه عشق و همدلی و همفکری و همکاری و لذت «در کنار هم بودن» دیده نمی شود و یکدیگر را فقط به دلایل بیرونی تحمل می کنند و لذا پیش بینی می شود آن واگرایی های نیمه پنهان یا نیمه علنی مجلس هشتم، در مجلس نهم به بلوغ خود نزدیک شود و حداقل 3 فراکسیون اصولگرایی تولد یابند. یکی از مزایای زایش این است که دیگر شاهد پدیده های مضحک نخواهیم بود تا اعضای یک فراکسیون مرتبا یکدیگر را تخریب کنند .
2- سیر تغییرات در آرایش اصولگرایان مجلس (از مجلس هفتم تا نهم) به تعداد نماینده از جناح رقیب نیز بستگی دارد . هر چه اصلاح طلبان، ‌منسجم تر و پرتعدادتر بوده اند ،فراکسیون اکثریت تشکل منسجم تری داشته است . حال اگر فراکسیونی به نام اصلاح طلبان نداشته باشیم (یا جمعیت بسیبار اندکی داشته باشند) تدبیر سیاسی در سطح حاکمیتی حکم می کند که زایش داخلی انجام گیرد زیرا این تفکیک ، علاوه بر اصل تنوع و تکثر دیدگاه ها که لازمه پارلمان و مراجع تصمیم گیری است از زاویه نشاط سیاسی وجهه بین المللی نیز ضرورت می یابد . فراکسیون های سیاسی در داخل پارلمان نقش احزاب سیاسی را در جامعه بازی می کنند و بلکه معرف یا ناشی از آنند . اگر نظام تک حزبی در جهان امروزی ناپسند است و در سطح بین الملل ، تعابیر بدی از آن می شود مجلس یک فراکسیونه نیز همین اشکال را دارد .
3- مجلس نهم ، مثل مجالس هفتم و هشتم مجلس اصولگرایان است . با این تفاوت که اگر در مجلس هفتم و هشتم «‌تشکل» اصولگرایان حاکمیت داشت در مجلس نهم «تفکر» اصولگرایی حاکم است . تفکری که در چند فراکسیون با سلیقه های متفاوت بروز می کند و خصلت کنسرسیومی خود را نیز حفظ خواهد کرد . اعضای یک کنسرسیوم در منافع کلی گرد هم می آیند و مثل یک شرکت نیستند که یک ترکیب باشند و هویت واحدی را نمایندگی کنند. در علم شیمی نیز تفاوت هایی بین ترکیب و مخلوط بیان می شود . در ترکیب، هر یک از اجزاء ، ویژگی های خود وا می نهد و سنتزی پدید می آید که هویت تازه ای می یابد که قابل تفکیک هم نیست اما در مخلوط ، هر جزء خصلت های انحصاری خود را نیز حفظ می کند و در عین «با هم بودن» هویت های خود را محفوظ نگاه می دارد .

 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.134 seconds.